Hvad virker i undervisningen? Skal læreren være ildsjæl, problemknuser, traditionens vogter eller den harmoniske lærer? Ud fra konkrete eksempler på god og mindre god undervisning diskuterer Mads Hermansen, hvad god læringsledelse er, og hvordan man som lærer i praksis kan styre og samtidig være lydhør over for eleverne. Mads Hermansen tegner ud fra observationer fra praksis og resultater fra egen og andres forskning konturerne af den professionelle læringsleder.
Bogen er skruet sammen sådan:
1. kapitel rummer beskrivelser af uprofessionelt håndterede undervisningssituationer samt to professionelt håndterede eksempler. Situationerne bliver analyseret, og lærerens opgave som leder af undervisningen præciseres.
2. kapitel gennemgår hvad forskningen har dokumenteret virker i undervisningen.
3. kapitel præciserer, at læringsledelse egentlig er en opgave, og hvad det vil sige at styre lydhørt.
4. kapitel oplister kravene til eller, om man vil, de nødvendige kvalifikationer hos den professionelle læringsleder.
5. og 6. kapitel fremfører de mere teoriforankrede synspunkter, dog stadig med fokus på, at læringsledelse er praksis.
”Spilleregler i klassen” er en dejlig klar struktureret bog, der er dejlige klare og præcise beskrivelser. Hvis man er en gammel rotte udi undervisning ved man mange af tingene i forvejen, men her i bogen får man noget at hænge sine antagelser op på. Den har været en fornøjelse at læse. Den har givet mig en ny, mere professionel måde at se undervisningen på samt min rolle som lærer.
Bogen er uundværlig for den underviser som lige vil og tør stoppe op og spørge sig selv ”virker min undervisning” eller ”hvilken rolle er det egentlig jeg spiller som underviser”. Bogen er også et must for den AKTlærer som er ude og observere klasseundervisning. Og naturligvis vil den på seminarierne kunne give de lærerstuderende en god platform til at forstå hvad der sker i skolen.
Mads Hermansen er psykolog, dr.pæd. Og professor i pædagogisk psykologi ved Copenhagen Business School og Nordiska Högskolan för Folkhälsovetenskab i Göteborg. Han har gennem mange år undervist, forsket i og skrevet om l-ae-ring, undervisning og organisationsudvikling. AKTbladet bragte i nummer 78 en artikel af Mads Hermansen ”Undervisning, læring og professionalitet”.