Folkeskolereformen og den nye pædagoguddannelse betyder nye opgaver, udfordringer og muligheder for pædagoger ud fra en anerkendelse af, at skolebørn har brug for pædagoger – både i skoletiden og efter skole.
“Skole- og fritidspædagogik” bidrager til det store udviklingsprojekt, som reformen af uddannelserne og skole- og fritidsområdet kan siges at være. Bogen retter sig således mod de pædagogstuderende, som gennem deres specialisering både uddanner sig til og bidrager til udvikling af skole- og fritidsområdet. Emnerne udfoldes inden for de specifikke kompetencemål og tilhørende videns- og færdighedsmål, som udfoldes i specialiseringen. Temaerne er:
·Livsduelighed
·Identitet og fælleskab
·Barndom, ungdom, didaktik og dannelse
·Pædagogers og læreres opgaver i skolen
·Æstetiske læreprocesser
·Et helhedsorientret, filosofisk perspektiv på dannelse
Skole og fritidspædagogik er én af i alt tre fagbøger, som retter sig mod de tre specialiseringer i pædagoguddannelsen, hvor de to andre er Barndomspædagogik i dagtilbud og Social- og specialpædagogik. Det er bøger, der bidrager til opbygning af fagligheden i de nye uddannelsesspecialiseringer og at skabe sammenhæng inden for og imellem disse. Derudover kan bøgerne anvendes i forbindelse med efter- og videreuddannelse af pædagoger, herunder også praktikvejledere i forhold til det fornyede fokus på de pædagogiske institutioners uddannelsesopgave.
Share this page