IndlæserVent venligst…
Indlæser
215 , 20 kr.
269 , 00 kr.
Inklusion

Inklusion

Dilemmaer i organisation, profession og praksis
Inklusion er en af det danske skolesystems største og vigtigste udfordringer. Og opgaven er kompleks, fordi viden, politik og pædagogik skaber hver deres ramme for, hvordan inklusionsarbejdet kan foregå. Skoleledere og lærere møder en række udfordringer i praksis: nye forventninger til refleksion og forandring – og dermed også elevkonflikter, professionel afmagt og ressourcekrævende handleplaner.

Med afsæt i aktørnetværksteori tilbyder denne bog indsigt i, hvordan organisation, profession og praksis sættes på spil i arbejdet med inklusion. En større bevidsthed om inklusionens dilemmaer, udfordringer og muligheder vil hjælpe praktikere til at arbejde strategisk og pædagogisk med inklusion uden at blive fanget i stereotype modsætninger mellem ideal og virkelighed.

Læs mere >

< Læs mindre

Jeg kan i høj grad anbefale bogen - den giver nogle veldodumenterede bud på, hvor vigtigt det er, at vi får samstemt inklusionsforståelsen og får skabt fleksible muligheder - for barnets og folkeskolens skyld.
Danske kommuner
På lager
216 sider
Udg. dato:
26. aug. 2013

ISBN:
9788750043447
Fag: Pædagogisk litteratur Niveau: Voksenhenvendt Forlag: Akademisk Redaktør: Lene Skammeritz
269 , 00 kr.
215 , 20 kr.
Prisen er inkl. moms
Prisen er ekskl. moms
Jeg kan i høj grad anbefale bogen - den giver nogle veldodumenterede bud på, hvor vigtigt det er, at vi får samstemt inklusionsforståelsen og får skabt fleksible muligheder - for barnets og folkeskolens skyld.
Danske kommuner
Feltgruppe
    Ratner er igennem bogen på en ambitiøs mission, hvor hun, med egne ord, forsøger at skabe nye præmisser for arbejdet med inklusion. Og missionen lykkes. Hele vejen. Hermed gør Ratner også inklusion til et modsætningsfyldt pædagogisk projekt. Men Ratners kritik er konstruktiv, fordu hun har som præmis, at det netop er i erkendelsen af disse forskellige modsætninger og dilemmaer, at nye perspektiver kan træde frem. Hermed er bogen samtidig også befriende fri for nye modeller eller best practice-baserede inklusionsværktøjer. I stedet leveres velskrevne, grundige og nuancerede analyser af inklusionspraksis, og bogen er derfor et meget anbefalelsesværdigt udgangspunkt for både forståelsen af og det videre arbejde med inklusion i praksis.
    Dansk Pædagogisk Tidsskrift
    Feltgruppe
      I arbejdet med inklusion kan fokus på dilemmaerne få nye nuancer frem. Dette er bare én af flere interessante pointer i en absolut anbefalelsesværdig bog. Som læser får man ikke nye modeller eller gode råd til det inkluderende arbejde i den yderst velskrevne og læsevenlige bog. Men man får noget ganske andet. Forfatteren opfordrer os til at reflektere over vores arbejde med inklusion: At se mulighederne i inklusionens dilemmaer, udforske disse og ikke lade os skuffe over, at praksis ikke lever op til idealet. Det er nyt for mig!
      Feltgruppe